چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟

158428818260384400

چرا باید از محلول های ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟

در این مطلب میخواهیم در رابطه با اینکه چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟ صحبت میکنیم. در طول زندگی روزمره خود، دستانمان با سطوح و جاهای مختلف در تماس می باشد. با توجه به مکانسیم و نحوه انتشار میکروارگانیسم ها بویژه باکتری ها و ویروس ها می توان گفت ویروس و باکتری از طریق دست ها و تماس دستها با دهان، بینی و چشم وارد بدن انسان می شود و پس از لانه گزینی منجر به بیماری (در مورد ویروس کوید 19 بیماری کرونا) میگردد.

بنابراین شست و شوی مکرر و مداوم دست ها و ضد عفونی کردن آنها امری اجتناب ناپذیر میباشد. در مورد شستوشوی دستها با توجه به مطالعه دانشمندان میتوان اظهار نظر کرد که  باکتری و ویروس توسط خیلی از صابون ها از بین نرفته و فقط از روی دستها شسته میشوند. اما محلولهای ضد عفونی کننده استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی (WHO) باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها میشوند.

 

 

چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟
انواع محصولات یوماسیل

در این نوشته در رابطه با موارد زیر صحبت میکنیم.

  1. چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟
  2. انواع ضد عفونی کننده ها
  3. محلول های الکلی
  4. محلولهای غیر الکلی

 

انواع ضد عفونی کننده ها

  • ضد عفونی کننده دست (hand sanitizer)
  • ضد عفونی کننده سطوح (antiseptic or disinfectant)
  • ضد عفونی کننده تجهیزات به ویژه تجهیزات بیمارستانی (.hospital and surjical disinfectants.)

 

محصولات یوماسیل
انواع محصول یوماسیل

 

ضد عفونی کننده ها با توجه به محل کاربرد به سه دسته کلی ضد عفونی کننده دست (hand sanitizer) و ضد عفونی کننده سطوح (antiseptic or disinfectant) و ضد عفونی کننده تجهیزات به ویژه تجهیزات بیمارستانی (.hospital and surjical disinfectants.) دسته بندی میشوند.

پرواضح است که هر کدام از این محصولات بسته به محل مورد استفاده شان از ترکیبات مختلفی تولید میشوند. به عنوان مثال محلول مورد استفاده جهت ضد عفونی کردن تجهیزات بیمارستانی رو مجاز با استفاده جهت ضد عفونی کردن دستها یا سطوحی که در ارتباط با مواد غذایی هست رو نداریم. از نظر اجزا و مواد اولیه تشکیل دهنده ی محلولهای ضد عفونی کننده میتوان انها را به دو دسته کلی محلولهای الکلی و غیر الکلی نامید. با توجه به این ضد عفونی کننده ها متوجه میشویم چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟

 

محلولهای الکلی

همانطور که از اسم این ترکیبات پیداست جزو اصلی و ماده موثر اصلی این محلولها الکل میباشند. الکل مورد استفاده در این محلولها اتانول , نرمال پروپانول, ایزو پرو پانول و یا مخلوط انهاست. لازم به یادآوری است در تولید محلولهای ضد عفونی مجاز به استفاده از الکل صنعتی به نام متانول نیستیم. متاسفانه در کشورمان اغلب تولید کنندگان محلولهای الکلی به دلیل کمبود الکلهای مجاری که در بالا اشاره شد درصدی رو یه دلیل وفور و قیمت پاینتر محصولات خود استفاده مینمودند.

متانول به دلیل اینکه جذب سریعی در خون دارد اسید فرمیک تبدیل شده و سبب کوری چشم و در مقدار بالا سبب مرگ میشود. حداقل غلظت الکل جهت خاصیت ضد عفونی کنندگی 70 درصد وزنی فرمولاسیون میباشد. در محلولهای الکلی دست به دلیل تبخیر سریع الکل از پوست دست و حل نمودن چربیهای ذاتی خود دست خشکی پوست و اسیبهای جدی وجود دارد که تولید کننده میبایست از نرم کننده و رطوبت رسان در فرمولاسیون خود بهره ببرد.

 

محلولهای غیر الکلی

محلولهای ضد عفونی کننده غیر الکلی بیشتر شامل ترکیبات کلر دار شامل سدیم یا کلسیم هیبوکلریت (اب ژاول یا وایتکس) ترکیبات اکسیژن دار و اکسنده شامل اورون و اب اکسیژنه ترکیبات امونیوم چهارتایی از جمله بنزا لکونیوم کلرید و ترکیبات فلزات سنگین از جمله مس و طلا و نقره و … میباشند.

از جمله محلولهای غیر الکلی که امروزه در دنیا کاربرد وسیعی پیدا کرده است و روز به روز در حال توسعه است استفاده از تکنولوژی به کارگیری نانو ذرات فلزات و اکسید فلزات از جمله نانو ذرات نقره مس اکسید روی و تیتانیوم اکسید میباشد. با این دانش متوجه میشویم که چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟

 

ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

 

محصولات یوماسیل (چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟)

شرکت فردای سروش ایرانیان با بهره گیری از امکانات داخلی و تجربه کارشناسان خود توانسته محلولهای ضد عفونی کننده دست و سطح را طراحی نماید.که موفق به اخذ مجوزهای نانو مقیاس از ستاد نانو فناوری تاییدیه انتی باکتریال از ازمایشگاه معتبر و همکار غذا دارو تاییده یی انتی ویروس از ازمایشگاه همکار غذا و دارو شده است.

در محلولهای ضد عفونی کننده دست بوماسیل علاوه بر بهره گیری از نانو ذرات نقره فلزی درصد مشخصی ایزوپروپیل الکل و گرید دارویی و روغن های گیاهی و نرم کننده پوست دست استفاده شده است که هم خاصیت اثر بخشی در مدت زمان  کمتر از30 ثانیه را دارد و هم اینکه ماندگاری طولانی تری نسبت به محلولهای الکلی داراست.

مواد ضدعفونی کننده‌ی یوماسیل مبتنی بر نانو سیلور و دارای تاییدیه از آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت است. این محصولات دارای تاییدیه آنتی ویروسی دانشگاه تربیت مدرس است که موفق به اخذ کد IRC از سازمان غذا و دارو شده است.

 

چرا از محلول ضد عفونی کننده استفاده کنیم؟

 

لارم به یاداوری است محلولهای ضدعفونی کننده ی حاوی نانو ذرات نقره رو به دلیل انکه به مرور بر اثر تابش نور به اکسید نقره تبدیل میشود را نمیتوان در ظروف شفاف نگهداری نمود.موثر بودن محلول ضد عفونی کننده یوماسیل در مقابل ویروسها این است که نانو ذرات به تاجهای غشای ویروس متصل شده اند و اجازه لانه گزینی به ویروسهارا نمیدهند.

در محلول ضد عفونی کننده یوماسیل  که دو نوع نانویی و غیر نانویی میباشند به ترتیب از نانو ذرات نقره و کمپلکسهای یون نقره بهره گرفته شده که اثر بخشی و ماندگاری بالایی دارد.از جذابیتهای محلول ضد عفونی کننده یوماسیل در محدوده بازار میتوان به عدم محدودیتهای صادرات این محصول اشاره کرد.بر خلاف محلولهای الکلی که منع صادراتی دارند این محصولات فاقد منع صادراتی میباشند.

 

صفحات پیشنهادی:

ویژگی های مواد ضد عفونی کننده

انواع ضد عفونی کننده ها

تاثیر الکل بر روی پوست

 

 

 

 

 

دسته بندی ها: مطالب
دیدگاه ها