ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

مواد ضدعفونی‌کننده‌، دسته‌ای از مواد ضدمیکروب هستند که در سطح بافت‌های زنده پوست و بدن استفاده می‌شوند. و با اثر بر باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها، آن‌ها را از بین می‌برند و یا از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کنند. در این مطلب به ویژگی های مواد ضدعفونی کننده می پردازیم.

 

ضد عفونی کننده چیست؟

ضدعفونی کردن به معنی استریل کردن و حذف تمام میکروب ها نیست. گاهی در جریان ضدعفونی کردن میکروارگانیسم های مقاوم از بین نمی روند. با وجود تنوع عناوین تجاری، ماده مؤثر این مواد چندان متنوع نیست. ماده مؤثر اغلب محلول های ضدعفونی کننده دست، الکل است و به طور کلی در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از ترکیبات این گونه ضدعفونی کننده ها را الکل تشکیل می دهد. الکل ها علاوه بر ویژگی منحصر به فرد ضدعفونی کنندگی سریع، به طور طبیعی باعث خشکی پوست دست انسان می شوند.

 

محلول ضد عفونی کننده ( 100 میلی لیتر ) Umasil
محلول ضد عفونی کننده ( 100 میلی لیتر ) Umasil

 

مواد به کار رفته و ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

در مواد تشکیل دهنده ضدعفونی کننده های الکلی، نرم کننده هایی مانند گلیسیرین، آلوئه ورا، گلیسرول و دیگر انواع مواد نرم کننده و ترمیم‌کننده پوست، به کار رفته است.

 

انواع مواد ضد عفونی کننده

مواد ضد عفونی کننده برحسب مورد، ممکن است شامل یک تا چند نوع الکل مختلف باشند، الکل موجود در این محلول ها غالبا، اتانول، پروپانول، ایزوپروپیلن، نرمال پروپانول یا دیگر انواع الکل ها هستند. کلر یکی دیگر از موادی است که به عنوان ماده مؤثر در محلول های ضدعفونی کننده دست کاربرد یافته است. از لحاظ بویایی، این محلول ها با بوی ملایم کلر که مشابه وایتکس است قابل تشخیص هستند.

 

ویژگی های مواد ضدعفونی کننده
ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

 

صفحات پیشنهادی:

انواع ضد عفونی کننده ها

تاثیر الکل بر روی پوست

دسته بندی ها: مطالب
دیدگاه ها